P r i e s k u m n a š k o l e
Na našej škole v apríli 2012 bol vykonaný prieskum v spolupráci so žiakmi štvrtého až deviateho ročníka. Použitý bol dotazník, ktorý uvádza A. Albert vo svojom príspevku "V zrkadle prieskumu efektívnosti vyučovania". Citovaný príspevok bol uverejnený v Pedagogických rozhľadoch, roč. 7, 1998, č. 5, s. 9, ktoré vydalo Metodické centrum v Banskej Bystrici.
Otázky boli zamerané na efektívnosť a zaujímavosť vyučovacích hodín. Anketový lístok vyplnilo presne 100 žiakov školy, čo predstavuje 61 %-nú vzorku zo všetkých žiakov našej školy.
P.č. |
V ý r o k y |
O d p o v e d e / v % / |
|
nikdy |
málokedy |
často |
spravidla |
vždy |
|
1. |
Na vyučovacích hodinách sa nudím |
11 |
57 |
26 |
4 |
2 |
2. |
Na vyučovacích hodinách dávam pozor |
1 |
18 |
35 |
31 |
15 |
3. |
Sledujem výklad učiteľa |
3 |
10 |
27 |
32 |
28 |
4. |
Keď niečomu nerozumiem, spýtam sa |
7 |
29 |
22 |
10 |
32 |
5. |
Podstatnú časť učiva si osvojím na vyuč. hodinách |
8 |
21 |
42 |
18 |
11 |
6. |
Na otázky učiteľov dokážem odpovedať |
1 |
20 |
39 |
34 |
6 |
7. |
Bojím sa skúšania |
12 |
25 |
19 |
6 |
38 |
8. |
Rád sa predvádzam |
43 |
40 |
7 |
4 |
6 |
9. |
V škole sa cítim dobre |
3 |
24 |
31 |
22 |
20 |
10. |
V škole sa cítim byť úspešný |
9 |
38 |
23 |
21 |
9 |
11. |
Keď niečo neviem, požiadam spolužiakov o pomoc |
5 |
29 |
25 |
18 |
23 |
12. |
Spolužiaci sa na mňa obracajú o pomoc |
9 |
31 |
17 |
15 |
28 |
13. |
Učím sa rád a v dobrej nálade |
9 |
31 |
17 |
15 |
28 |
14. |
Neúspechy ma dokážu znechutiť |
9 |
29 |
24 |
13 |
25 |
15. |
Na vyučovacích hodinách sa cítim dobre |
3 |
15 |
38 |
29 |
15 |
16. |
Učivo ma zaujíma |
3 |
27 |
40 |
20 |
10 |
17. |
Učím sa len preto, lebo musím |
24 |
31 |
14 |
13 |
18 |
18. |
Učím sa preto, lebo mám pred sebou perspektívne ciele |
5 |
17 |
18 |
24 |
36 |
19. |
Učím sa preto, aby som splnil očakávania |
7 |
18 |
39 |
21 |
15 |
20. |
Svoje študijné problémy konzultujem s dospelými osobami |
13 |
27 |
26 |
20 |
14 |
Po analýze odpovedí dochádzame k zaujímavým zisteniam.
27 % žiakov sa v našej škole necíti dobre /otázka č. 9/, 18 % žiakov sa necíti dobre na vyučovacích hodinách /otázka č. 15/ a zrejme preto sa nerado učí. 40 % žiakov tvrdí, že sa nikdy alebo len málokedy učí s radosťou a s dobrou náladou /otázka č. 13/.
Možnými príčinami stavu sú skutočnosti, že 32 % žiakov našej školy sa nudí na vyučovacích hodinách /otázka č. 1/. Žiaci sú zaťažovaní množstvom učiva. 29 % žiakov si nikdy alebo len málokedy osvojí učivo priamo na vyučovacej hodine. Z toho vyplýva, že sa musia učiť aj vo svojom voľnom čase. 47 % žiakov sa nikdy alebo len málokedy cítia byť úspešnými v škole /otázka č. 10/.
Problémom je aj to, že až 63 % žiakov sa bojí skúšania /19 % často, 6 % spravidla a 38 % vždy, otázka č. 7/. Tento strach je spojený s neúspechom. Dôsledkom série neúspechov je, že sa žiak vzdá márneho boja o dobré známky. Potvrdzujú to aj odpovede na otázku č. 14, keď až 62 % žiakov tvrdí, že dôsledkom neúspechu strácajú chuť do učenia.
Ešte stále 45 % žiakov našej školy nemá žiadnu radosť zo školy, lebo sa učia len preto, lebo musia /otázka č. 17/. 64 % žiakov sa spýta, keď niečomu nerozumie /otázka č. 4/ a 40 % žiakov nikdy alebo len málokedy konzultuje svoje študijné problémy s dospelými osobami /otázka č. 20/.
Prieskum naznačil, že vyučovanie na našej škole by malo byť ešte stále iné. Vyučovacie hodiny by mali byť ešte viac zaujímavejšie, príťažlivejšie a pestrejšie.
Jedným z návrhov ako vylepšiť vyučovanie na našej škole by mohlo byť realizovanie projektového vyučovania podľa predkladanej prezentácie. Jej názov znie: "Zavedenie projektového vyučovania na ZŠ s MŠ Antona Matulu Sebechleby".
Ale na záver treba otvorene povedať, že optimálny stav sa veľmi ťažko dosahuje. Deti to asi nikdy nebudú vnímať tak ako my dospelí.
Vypracoval: RNDr. Ján Ruman, máj 2012, aktualizované v novembri 2012.